יום שישי, 4 במרץ 2011

שחור לבן חלק ב' - או, שטויות במונו בעברית קלה


המשך לפוסט הקודם..

6. LAB

הסבר קטן על פרופיל LAB לפני שנמיר את התמונה לש\ל. הפרופיל הנ"ל בנוי מ3 ערוצים,
1+2 מייצגים את הצבע ו
Lightness מייצג את הפרטים בתמונה ובו נשתמש לטובת ההמרה.

מתחילים!
נגרור או נפתח תמונה בחלון הפוטושופ, כברירת מחדל התמונה תעלה בפרופיל
RGB.
על מנת לעבור לפרופיל המבוקש (
LAB) יש ללכת ל  Image>  Mode> LAB color
עד כה לא חל שינוי בתמונה. נבחר בחלונית הChannels  ונבטל את
סימן ה"עין" מערוצים 1 ו2 המייצגים את הצבע וכך נסתיר אותם.













 


כעת כשנותר לנו רק ערוץ הפרטים, נמיר את התמונה לפרופיל GrayScale על ידי
בחירה ב
Image>  Mode> GrayScale.
*ניתן להמשיך את העבודה על התמונה בפרופיל הצבע הנוכחי או לעבור לפרופיל
RGB חזרה.



7. Smart Mono
או בעברית צחה, השיטה שלי דגי =)

אז ככה, אחרי שהלאתי אתכם בטכניקות שונות ומשונות, הגענו לנקודת הזמן בה אני מוכן לשתף את העולם בדרך שאני מוצא לנכון לעבוד נכון בהמרה לשחור לבן. מניסיוני, בדרך שאחשוף לפניכם תקבלו את השליטה הגבוהה ביותר על ערוצי הצבע (שכפי שהזכרתי, משפיעים על תחום הגוונים בשחור לבן), תוך יכולת שינוי ועריכה לאחור (שנמוך) של האפקט. לעניות דעתי, הפונים לעבודה בדרך זו יזכו ללא בעיה באיכות המרה גבוהה ותמונה שתצא מעניינת יותר!

תחילה, כרגיל נגרור את הקובץ המבוקש לתוך הפוטושופ. כשיפתח הקובץ ניצור "שכבת התאמה" של Curves על ידי לחיצה בעיגול החצי שחור חצי לבן בחלונית הLayers ובחירה בCurves.











בחלון החדש שנפתח נלחץ OK. (נחזור אליו מאוחר יותר)
כעת נלך שוב לתפריט הוספת שכבות התאמה (עיגול חצי שחור חצי לבן) והפעם נוסיף שכבת
Channel Mixer. בחלון שנפתח נסמן בV את הצ'ק בוקס בתחתית החלון ליד המילה Monochrome ולאחר מכן נלחץ OK.
 
כרגע יש לנו 3 שכבות שהעליונה בניהן משפיעה כלפי מטה ומכתיבה כלל – המרה לשחור לבן.
מכאן העסק נהייה כייפי, מעניין ותלוי ביצירתיות שלכם.

בדרך הפשוטה,
נערוך את שכבת ה
Curves אותה יצרנו מבעוד מועד (דאבל קליק על החלק השמאלי של השכבה) ונשנה את העקומה הכללית של .RGB כמו כן באפשרותנו להכנס לכל ערוץ צבע ולערוך את העקומה שלו באופן נפרד.
*מומלץ ליצור לא יותר מ2 נקודות שינוי בעקומה ולעצב אותה בצורת
S.
השינוי בעקומות הצבע תלוי בכמות גוון הצבע בתמונה המקורית ובתחום הגוון שלו. בנוסף, כל ערוץ מקנה תכונות של פרטים\חוסר פרטים (בדיוק כמו הבחירה ב
Channels בפרופיל RGB שבצענו בסעיף 5) ושינוי העקומה שלו תבליט או תחסיר פרטים מהתמונה.


בדרך המתקדמת יותר,
נבודד את ערוצי הצבע של ה
Curves אחד מהשני, נערוך כל אחד מהם ולבסוף נצבע במסכה את האזורים שברצוננו להחיל עליהם את השפעת השכבה.

סך הכל עלינו לייצר 3 או 4 שכבות מסוג
Curves שיתפסו את מקומן בין שכבת התמונה לבין שכבת המונו כרום כאשר שכבת הCurves הרביעית והעליונה היא אופציונאלית ותשמש כfine tuning  של כל ערוצי הRGB כלפי מטה במקרה הצורך.
על מנת להתחיל בתהליך ניתן לשכפל את שכבת ה
Curves שיצרנו מקודם רק אם לא החלנו בה שינוי, אך אם כן שיניתם אותה, פשוט מחקו אותה וצרו 4 אחרות חדשות.
טיפ: על מנת לשכפל שכבה יש לגרור אותה על סמל ה
Create new layer (ריבוע עם ריבוע ש\ל בתוכו) בחלונית הLayers.
בסופו של דבר זה אמור להראות ככה: (הוספתי כיתוב לשם השכבה)


כעת יש לנו 6 שכבות 
מתוכן 5 שכבות התאמה (אשר לא מגדילות את נפח הקובץ) ו1- התמונה המקורית.
כדאי ורצוי לשנות את שם השכבות כפי שעשיתי בעצמי בדוגמא מימין.
 











לאחר שעשינו זאת, נכנס לשכבת ה
Curves  התחתונה, בה נבחר בלשונית Channels  ונשנה אותה לBlue. נצור 1 או 2 נקודות שינוי בעקומה עד שנגיע לשינוי לשביעות רצוננו. 
כאשר נסיים, נלחץ OK והחלון ייסגר. 

 

תהליך זה זהה גם לשכבות RED ו- GREEN , לכן לא אחזור עליו. בכל פעם שתערכו שכבת צבע, לחצו על סמל העין בסיום העריכה והסתירו אותה על מנת שתוכלו לראות את השפעות השינוי בשכבות הבאות מעליה ללא השפעת אפקט השכבה התחתונה על התמונה.









כאשר סיימנו לערוך את כל שכבות R G B  כל אחת בנפרד, נעבור לשלב האומנותי!
עמדו מעל כל שכבה בנפרד והקישו
CTRL+I
בפקודה זו נגרום להיפוך צבע המסכה ובמילים אחרות ביטול אזורי ההשפעה של השכבה כלפי מטה על התמונה.

 
כללי המסכה שלהלן הם- בכל איזור שצבוע לבן תראה שכבת ההתאמה את השפעתה וכל איזור שחור – היא לא תשפיע.
על מנת לצבוע בשחור או לבן ולהחיל את השינוי בשכבה, נעבוד עם הBrush Tool ונצבע את אזורי התמונה כרצוננו כל ערוץ בנפרד. בדרך זו נקבל את ההפרדה המקסימאלית וההפרש בין הגוונים. 













*שימו לב כי אטימות השכבה ואטימות המברשת (Opacity) ישפיעו
על עוצמת ההשפעה של האפקט כלפי מטה.
**ניתן בכל שלב ללחוץ דאבל קליק על השכבה ולערוך מחדש את העקומה.
***שינוי שכבת הCURVES העליונה מבניהן (RGB) יכול לשמש לתיקון העקומה הכללית
כ
Fine tuning לכל השכבות כלפי מטה.



מוזמנים לשאול שאלות ולהגיב למטה
בהצלחה,
דגי

תגובה 1:

  1. היי דגן,
    ישבת uהשקעת נראה יופי, אבל זה קצת משעמם לקרוא הוראות טכניות בלבד כמו תוסיף כאן ותלחץ כאן.
    נראה לי זה היה מאוד מוסיף לצרף כמה דוגמאות של תמונה עם לפני ואחרי וכל פעם איך התמונה מושפעת מהשינוי.
    בהצלחה בבלוג, אני אעקוב ומנסה ללמוד ממנו.
    משה
    (הגעתי לפה דרך תגובה שלך בדי-ספוט)

    השבמחק