יום שישי, 11 בפברואר 2011

שחור לבן חלק א'



שחור

בלי להיכנס לסיבות בעד\נגד\מתי? כדאי להפוך תמונה צבעונית לשחור לבן, לפעמים זה פשוט עושה את התמונה מרגשת יותר. הקונטראסט בגוונים האלו כנראה עושה את שלו ומפיח בתמונות מעין זווית של פשטות (2 גוונים) שקל לעין להתאהב.
באופן אישי אני לא אוהב לצלם שחור לבן כשאני במצב שחור לבן במצלמה  ועל כך ארחיב בהמשך. למרות זאת, אציין שישנן פעמים בהם אני משתמש במצב של שחור לבן כמעין משוב בעת הצילום, לדוגמא בעבודה עם תאורה מעשית (פלאשים) אני בודק את כיסוי האור של הפלאשים על האובייקט
כך ניתן להבחין בצלליות וגוונים שונים שהתאורה יוצרת כלפי האובייקט, ללא התחשבות בהחזרי\בליעת צבע  של האובייקט והרקע
. בעזרת "משוב" זה אני ניגש ומתקן את המהירות\עוצמה\מיקום הסט.


לבן

בעידן הצילום הדיגיטלי, אני לא מוצא סיבה משכנעת מספיק לייצר את קובץ הפלט מהמצלמה בתצורת שחור לבן. לא רק שאני לא מוצא סיבה, אני אפילו דיי בטוח ומשוכנע מנסיוני, שאם ניקח קובץ צבעוני עם יותר ערוצי צבע ונמיר אותו בצורה נכונה לשחור לבן, נקבל תוצאה טובה יותר ואיכותית מזו שנקבל אם נייצא תמונת שחור לבן באופן אוטומטי מהמצלמה.

המרת תמונה לשחור לבן יכולה להתבצע במספר דרכים שונות ומשונות, לכל דרך יתרון וחסרון. מבין כל הדרכים עלינו לבחור ולהשתמש בדרך הנכונה ביותר לתהליך העבודה שלנו וזאת בשל שוני בדרישת האיכות והמהירות שנצטרך להציג את קובץ הפלט.

בהמשך אשתדל לגעת בכמה שיותר שיטות להמרות צבע ואחווה את דעותיי עליהן. תרגישו חופשי לחלוק עליי ולבחור את הדרך הטובה ביותר בשבילכם – העיקר שתגיעו לתוצאה הטובה ביותר שאתם מייחלים לה.


1. המרת פרופיל הצבע של התמונה ל   GrayScale
 
לאחר פתיחת קובץ התמונה המבוקשת בפוטושופ
ניגש לתפריט
Image > Mode  > GrayScale
 






















הפקודה תבצע המרה מהירה של התמונה לגווניי שחור לבן בשכבת המקור של הקובץ ויחד עם זאת תסרס כל יכולת עריכה (שנמוך האפקט לדוגמא)בעתיד.
בנוסף לכך הבחירה בשיטת הצבע תגביל את פרופיל הצבע של התמונה לגוונים שנעים בין שחור ללבן בלבד וזאת בשל פרופיל הצבע שבחרנו להכליל במשטח העבודה כולו. (לא יהיה ניתן להוסיף טקסט בצבע סגול לדוגמא).
תוצאה:























*טיפ* על מנת להתגבר על הבעיה האחרונה שהזכרתי, ניתן לשוב למצב RGB מיד לאחר פקודת ההמרה של GrayScale ולעבוד שוב בצבע על גבי שכבה זו או אחרות.
-בהנחה שאנחנו עובדים עם קבצים איכותיים של 16ביט, הבעיה המרכזית בפעולה הנ"ל היא שלאחר ששינינו לראשונה את הפרופיל ל
GrayScale הקובץ ירד אוטומטית ל8ביט והחזרה לפרופיל RGB לא תחזיר את ה8ביט שנעלמו :-(


2. נטרול רוויה של הצבע - Desaturate   

נגרור קובץ JPEG  לפוטושופ ונפעיל את הפקודה Desaturate על ידי צירוף מקשים של Shift+Ctrl+U
או שפשוט ניגש לתפריט Image > Adjustments  > Desaturate























היתרונות הבולטים בשיטה הנ"ל הם:
א. תוצאה מהירה
ב. היא לא גורעת מאיכות הקובץ (לא משנה קובץ מ16ביט ל8ביט)
ג. לא מאלצת אותנו לשנות את פרופיל הצבע של הג'וב על מנת לבצע
את ההמרה. (בשונה מ
GrayScale-)

החסרונות הם
א. בשיטה זו הקובץ נראה שטוח (עומק גוון)
ב. מבחינת הפוטושופ, ההמרה מתבצעת על שכבת המקור וכך אנחנו נשארים בעצם ללא יכולת עריכה\שנמוך עתידי של השינוי שהחלנו על השכבה
ג. ההמרה "צורבת" את השינוי רק על השכבה בה בוצעה. (לדעתי חסרון)
 
תוצאה:

 





















לסיכום- כל שינוי שנעשה בשכבה זו בהמשך, לא יהיה איכותי ולא נוכל להוסיף\להפחית מהאפקט בהמשך העבודה, כך נגיע למצב בלתי הפיך בו לא נוכל לערוך תיקונים ונאבד את השליטה על התמונה.


3.נטרול רוויה "מתקדם"
 
בשיטה זו:
-נוסיף שכבת אפקט מעל לשכבת התמונה עצמה (מעל למקור)
 -על ידי כך נוכל לשלוט בערוצי הצבע השונים.
בעזרת ערוצי הצבע נוכל לשלוט בכל גוון בתמונה ולשנותו כך שייתן "משחק" נוסף בתחומים בין הטונים הגבוהים המרכזיים והנמוכים בתמונה ועל ידי כך להשיג תמונה עמוקה יותר.
 -בנוסף, לאחר אישור והחלת האפקט נוכל לשלוט על אחוזי המילוי או השקיפות של שכבת האפקט כלפי שכבת המקור.
 
ועכשיו למעשים:
לך לחלון השכבות > לחץ על העיגול החצי שחור חצי לבן
נפתח תפריט? מתוכו בחר
Hue\Saturation…

 


















כעת נפתח לנו חלון השליטה בלשונית Master. כאן נבחר את ערך Saturation ונגרור אותו שמאלה לערך של (100-) על מנת להוריד את הצבע בשכבה מתחת .


















כעת, למרות שהורדנו את הרוויה בשכבת המאסטר, ניתן לעבור לשכבות כגון Red\Yellow\Green\Blue ועוד ולשחק עם הסלייד של ערך Lightness על מנת לשלוט בגוונים אותם מייצג הצבע בתצורת המקור.


















תוצאה שלי:























בנוסף לכך שהטכניקה הנ"ל מביאה לשליטה יותר טובה בצבע (עומק הגוון), השכבה אותה יצרנו היא מעין שכבה "שקופה" שלא מנפחת את גודל הקובץ למימדי ענק ויוצרת בנוסף מסכה בה ניתן בקלות לבחור את אזורי השפעת האפקט כלפי השכבות מטה.
*כל עוד לא השטחנו את הקובץ (
flatten), ניתן לחזור בכל עת אל שכבת האפקט שיצרנו ולשנותה. (דינאמי).


4. שכבת  Black & White
 

לא תראו אותי משתמש בשכבה הזו, אך למרות זאת אסביר עליה בקצרה.
על מנת להוסיף אותה, לך לחלון השכבות > לחץ על העיגול החצי שחור חצי לבן
נפתח תפריט? מתוכו בחר
Black & White…
 














 

גם שכבה זו נותנת לנו "לשחק" עם גווני המקור הצבעוניים על מנת להעמיק את אפקט הש\ל.























לטעמי השינויים בה קיצוניים מדי ונראים לא מספיק חלקים ומקצועיים.
תכונותיה הטובות הן שהיא מתנהלת בדומה לשכבת "נטרול הרוויה המתקדמת" מהסעיף הקודם, וניתן לשנות או להסיר את האפקט שהיא יוצרת ללא פחד שנפגע בשכבת המקור.


5. Channels או אם תרצו- טריק של אלופים/עצלנים
 
שימו לב, השטיק הבא יתבצע בתנאי שאתם עובדים בפרופיל צבע RGB. סביר למדי שאתם אכן עובדים בפרופיל זה, ולעניות דעתי גם אם אתם מתכננים לשלוח את התמונה לדפוס דיגיטלי- השאירו את הפרופיל הנ"ל (שיראה במסך שלכם במיטבו) ותנו למכונת הדפוס שתדפיס בעתיד את התמונה שלכם להמיר לפרופיל הפלט שלה בעצמה. סטינו, ועכשיו נחזור לשטיק!
1. נחזור שוב לנקודת המוצא כשבידנו רק שכבה אחת של תמונה צבעונית.
2. נחזיק את מקש ה
CTRL ובצירוף אליו (בלי לעזוב!!) נדלג על המספרים 1, 2, או 3 (במקלדת)
3. אחרי שבחרנו איזה מבין המספרים נאים לנו, נלחץ
CTRL+A (Select All) ולאחר מכן CTRL+C
4. ניצור שכבה חדשה וריקה מעל שכבת המקור, ושם נעשה
CTRL+V ונדביק את הבחירה שלנו.
מה שקרה כאן בעצם- בחרנו את אחד מערוצי הצבע
Red Green Blue בתצורת ש\ל והדבקנו אותו מעל לשכבת התמונה שלנו.























לא הייתי משתמש בתוצאה הזאת כתוצאה לתצוגה סופית, אבל תמיד כדאי לברור ולשחק בין הערוצים על מנת להשוות ולראות מה בכל ערוץ צבע ייתן לתמונה את מקסימום הגוון והעומק שנרצה לראות בתוצאה הסופית.
*שימוש נוסף, או אם תרצו- שטיק על שטיק!
כשאתם מעל שכבת המקור.. הקליקו את שטיק ה
CTRL והמספר 3, לאחר מכן CTRL+A בחירת הכל, ואז CTRL+C (העתקת שכבת Blue). צרו שכבה חדשה מעל לשכבת המקור והדביקו (CTRL+V). כעת שנו את סגנון השכבה שיצרנו לSoft light. לאחר מכן צרו מעליה "שכבת נטרול רוויה" מתקדמת והורידו את הרוויה ל60-.
התוצאה שלי:



















אני דיי בטוח שהשטיק הכפול יגרום לכם להרגיש עכשיו כמו גאוני פוטושופ.. אבל החלק המעניין עוד לפנינו!


עד כאן להפעם. מחכה לתגובות,
נשתמע בחלק ב (שיטות מתקדמות)
דגן

4 תגובות:

  1. כמובן יש הרבה שיטות להמיר תמונה לשחור לבן
    וכמו שאומרים כל הדרכים מובילות לתימן
    אני אישית מעדיף בכל המרות צבע תיקון וכיוצא מזה להמיר את התמונה ל-LAB ואז להתעסק רק עם הפרדות AB (הפרדת L היא הפרטים בתמונה וכך לא פוגעים בפרטים...

    השבמחק
  2. אלי- רק קוקסינלים נשארים אנונימים
    לגבי LAB, זה לדעתי רק אתה מעדיף ככה אבל בכל מקרה תכננתי את זה לפרק ב' שהוא המתקדם יותר.
    :)

    השבמחק
  3. אחלה מאמר, ויופי של בלוג! מועיל מאוד! כל הכבוד!

    השבמחק