יום רביעי, 19 בינואר 2011

Switch


מנוע

בשעה טובה קניתם מכונית חדשה, נוצצת, שקטה ומלאה בכפתורים עגולים מהסוג שמדגדג ובא ללחוץ רק כדי לראות מה יקרה? קראתם את המפרט הטכני ואת ספר הרכב בשלוש שפות שונות, עכשיו אתם בקיאים ויודעים שמה שיש לשובבה שלכם שם מתחת למכסה המנוע הוא הדבר החדשני העצמתי והמדהים ביותר שמוביל את עולם המכאניקה לקצה יכולתו הגלגלית!

ואז לוקחים את האוטו לסיבוב.. כן, זה נחמד לעשות קצת דאווינים בשכונה (אחרי הכל צריך להצדיק את המחיר המופקע ושנים של חסכון..) נוסעים מהר, משחקים עם הרדיו והאזעקה, בודקים את צריכת הדלק ואין ספק שהיא מושלמת! (להנאה כפולה קראו שוב במבטא של חיים הכט).
אחרי חודשיים בערך אתם כבר נוסעים בה בבטחה, שולטים ברזי מתג האיתות ומפעילים את הווישר האחורי בגאווה. בדיוק אז אתם נזכרים בפרט קטן ומודחק (מפאת הבושה) והוא ששילמתם על הדגם הזה כמה וכמה אלפים יותר וכל זה רק כי יש בו עוד שלושה כפתורים, אלו שנראו כל כך מלהיבים סקסיים ומבטיחים בעת הקניה. ובערך שם זה נשאר. במעמד הקניה.
לא שהיא נוסעת רע השובבה.. והיא דווקא דיי שקטה.. אבל מה כ'פת לכם לשלם קצת פחות על דלק החודש? אולי המנוע יכול לזרום איתכם קצת יותר חלק וחזק בעליה לצימר בצפון?
תכלס? לא כ'פת לכם.. אבל אתם מתביישים לשאול או פשוט לא מבינים את הערך המוסף של הכפתורים שעלו כל כך הרבה.



JPEG
דחיסה

פורמט אוניברסאלי שנועד לאכסן תמונה לאחר שלב העריכה ולהציגה במדיות אינטרנט, טלוויזיה וכד'. מנוע הג'פג דוחס את התמונות כפי שהתקבלו וייוצאו מהגדרות המצלמה (איזון לובן\צבע\חדות\קונטראסט וכד') בעזרת 4 אלגוריתמים שונים שכל אחד מפקח בתחומו.
בעת הדחיסה מאבד הקובץ מאיכות המקור והדבר מתבטא בעיקר בחדות, הבחנה בין צבעים והיכולת המוגלת לערוך שוב את התמונה ולשמור אותה באיכות גבוהה. כל פעם שנפתח קובץ ג'פג ונבקש לעשות בו שינוי כלשהו ואז שוב נשמור- האיכות של הקובץ תרד.

יתרונותיו של הג'פג באים לידי ביטוי כקובץ פלט (יחסית קטן אך איכותי) בעל 8 ערוצי צבע,
אותו ניתן להדפיס או להציג שניות ספורות לאחר הצילום.
ממשקי העבודה איתו נוחים וידידותיים לרוב, הוא פשוט ודורש מאיתנו סך הכל לשלוף את הכרטיס
מהמצלמה / לחבר אותה ישירות למערכת הפלט הבאה שבידנו(מחשב\טלוויזיה\מדפסת וכד'..), שם יקבל הג'פג בכניעה את גזר דינו בפני "מחוקק הצבע"  של ההתקן ושם גם יחרץ גורלו ויקבע כיצד יראה ביום חופתו או במושגים טכניים ומתקדמים לאין שיעור- איכות התצוגה או ההדפסה הסופיים.



מניע

שלא תבינו אותי לא נכון, גם אני נהגתי בדיהטסו שרייד 92 עד לא מזמן ואפילו המעיל הפרוותי שלי פיצה בצורה יעילה למדי על חסרונותיו המובהקים של המזגן המקרטע.. אבל.. עדין.. בינינו..  עם כל האהבה והאובססיה שפיתחתי ליצור הקשיש – קפא לי הת#ת כל יום בדרך חזרה מהעבודה!! וקיבינימט!!
נמאס לי שאלי מהמוסך קנה כבר בית לפילגש שלו מסך כל התיקונים ששילמתי
בעבור המפלצת הקטנה הזאת..
אז בין טיסה לטיסה.. בימי קיפוח הנפש והשעמום של חג הפסח, החלטתי להתפנק לי בגולף 2000.
אומנם שותה לי בערך את אותה כמות הדלק מהאשראי ולא כל טיפול אצל אלכס (האלי החדש) מייצב לי את חשבון הבנק, אבל לפחות השובבה עובדת בשבילי ולא אני עובד אצלה!



RAW
גיר ידני

פורמט "בתולי" שמייצא מהמצלמה שלנו קובץ נתונים (סטייל "מספרים ושטויות כאלה") שמאגד בתוכו את תכונות התמונה כפי שנקלטו בעת הצילום, אך בלי השפעת הגדרות מוקדמות של המצלמה.
משמע, כל עוד לא גרמנו לכשל מכאני בעת הצילום (לדוגמא: חוסר פוקוס או חישוב תאורה לקוי) נקבל קובץ מספרי ואיכותי בעל נפח גבוה שיכיל בתוכו מעין "קוד" אותו ניתן לערוך באיכות גבוהה של 16 ערוצי צבע.
על מנת שנוכל לשאוב את התמונה שצילמנו מהקובץ עצמו ו"לתפעל" אותה, עלינו  "לדובב" אותו בהתקן עריכה מתקדם (לייטרום\פוטושופ וכד') כזה שידע כיצד להתייחס ל"קוד" בכבוד ולהציג אותו בפנינו ערום בתולי, אך טהור ואמיתי.
בעזרת התקן העריכה נוכל לגעת בקלות ובנוחות מקסימאלית בקובץ (כשיודעים הכל קל) ומשם להגיע לאותה התמונה שראינו מעיינית המצלמה בעת הצילום, או אפילו לתקן פגם שהיינו עדים לו במעמד הצילום.

אם כך ה
RAW הוא מעין חומר גלם או אפילו נגטיב שבעזרתו נוכל לפתח ו"לתחמן" את התמונה באמצעות כלי מעבדה שונים ומשוכללים אשר כל מטרתם היא לתת לנו בתור הצלמים היוצרים שליטה גבוהה על פרמטרים כגון צבעי התמונה, קונטראסט, חדות, תיקוני חשיפה, שיפור שליטה על הבדלי עומק בין צללים ועוד..




לסיכום,
ממש כמו בנהיגה במכונית חדישה עם גיר ידני, בהתחלה זה לא הדבר הכי נוח ויש סיכוי סביר
שהמנוע יכבה למספר שניות (של מבוכה) בעליה הראשונה. צריך גם ללמוד קצת איך "להקשיב" למנוע ולדעת עד כמה אפשר למשוך לפני שמשלבים להילוך הבא,
בסופו של דבר אני מבטיח לכם כי ההנאה מהנהיגה והתפוקה העצומה שתשיגו ממיכל הדלק רק יגדלו,
במילים פשוטות, תוצר הצילום הסופי שלכם יהיה יותר רווי עמוק וחי



מי רוצה ללמוד על RAW ?


מחכה לתגובות שלכם,
דגי



4 תגובות:

  1. דגי, אנ י לא מבינה איך בחור בן 25 קונה כבר מכונית שניה ועוד מכונית חדשה כשלי בקושי יש תוכנית חיסכון ואני כבר בת 31! הקיצר- כל הכבוד, רואים שלימדו אותך להתנהל עם כסף בקיבוץ (-:

    בקשר לגייפג, צריך לציין שאסור לעבוד איתו כפורמט ביניים אלא רק כשמסיימים לערוך את הקובץ RAW או PSD וכו' כדאי לייצא אותו כגייפג, אחרת אנחנו מקבלים גייםג ארטיפקט, שזה כמו קוביות קטנות של גוונים דומים שיוצרים סוג של פיקסליזציה בתמונה.
    שבת שלום

    השבמחק
  2. מיכל תודה על התגובה! זה בהחלט אחד הנושאים שהתכוונתי להעביר כשורה תחתונה ואני שמח שהבהרת את זה יותר.
    אגב הגולף לא נקנתה כחדשה :) זה היה למטרת השוואה בלבד! ככה שהפרחתי את כל התיאוריה הכלכלית שלך

    השבמחק
  3. אני מתגעגע לימים שלא היו הרבה תאוריות וניתוחים מעמיקים, לכל היותר הדילמה הייתה איזה פילם (או "פיל" ללא דגש ב "פ" כך קוראים לו בשפה העברית ביחיד) לקנות.
    אני זוכר שהחשש הגדול היה האם סרט הצילום נערם בגליל האיסוף בכל מתיחה או שמא כל הסרט נשאר בקסטה.
    בכל אופן לא היו פורמטים ובבלטים ובואו לא נשכח שרוב גדולי הצלמים והצילומים המדהימים שלהם היו תוצר של תרנטות או יותר מדוייק ברזלים עם עדשות.
    אני בעד עמותה להחזרת סרטי הצילום למדפים והשארת הדיגיטלי לפלצנים.

    השבמחק
  4. חן - דעתך רלוונטית כל עוד היא מועברת בצורה עניינית ותרבותית. בסייפא של דבריך ביטלת את כל האמור בתגובתך.
    חן חן.

    השבמחק